DAP Sabah Sarawak Baik Diam Diam 

Kenyataan keras Pengerusi DAP Sabah Stephen Wong Tien Fatt dan Ketua Pemuda DAP, Wong Kah Woh, antara lain mereka menggesa supaya Yb DUN Likas Junz Wong yang menang atas kononnya tiket DAP meletakkan jawatan sebagai ADUN dan terbaru desakan dari Pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen yang juga mempersoal tindakan Yb DUN Likas Junz Wong setelah mengubah haluan perjuangan, dimana kini bersama dengan Datuk Shafie Apdal.

DAP Sarawak Chong Chieng Jen tegas menyalahkan Datuk Shafie Apdal sebab kononnya telah memberikan sejumlah wang sebagai habuan supaya Yb DUN Likas Junz Wong keluar dari DAP.

Apa yang didakwa oleh DAP Sarawak itu adalah kenyataan yang berbau fitnah semata-mata. Kerana itu kita mohon pada mereka, supaya mereka mengemukakan bukti, kalau benar bagai dikata. 😎

Hello brother Chong Chieng Jen dan Wong Kah Woh. Berpolitik ni bukan macam kita membeli sayur di pasar. Bayar dan ambil, begitu mudah.

Politik adalah soal kepercayaan dan keyakinan seseorang terhadap kemampuan atau agenda yang diyakini mampu dicapai dan akan mendatangkan kebaikan pada semua lapisan masyarakat dan dari konteks Adun Likas Junz Wong, sudah tentu kerjasama itu nanti akan juga menguntungkan kaumnya dan pengundi di DUN Likas.

Harap Chong Chieng Jen faham dengan keperluan politik semasa negeri Sabah. Dan ada baiknya sila rujuk balik kenyataan Yb MP Darell Leiking, kenapa beliau mengambil keputusan untuk berkerjasama dengan Datuk Shafie Apdal melalui parti tempatan Sabah.

Menurut Tuan Darell Leiking, ini adalah peluang keemasan dalam memartabatkan bangsa atau masyarakat Sabah. Kerna parti Datuk Shafie Apdal akan mewakili semua bangsa, bermula dari pantai barat sehinggalah ke pantai timur Sabah. Dimana disana ada KDM, Bajau Suluk, Cina, Bugis dan lain lain. Dengan kata lain politik Datuk Shafie Apdal (DSSA) merupakan politik penyatuan bangsa Sabah dan sudah tentu mampu membawa kemenangan dan kebaikan.

Adapun reformasi politik dan corak pemerintahan yang bertanggungjawab adalah agenda yang tetap diperjuangkan oleh politik DSSA seperti mana parti parti parti bukan kerajaan yang lain termasuklah DAP. Ironinya kalau politik penyatuan ini berjaya, maka selepas ini tidak lagi perlu merujuk pada pusat kalau ada perkara yang difikirkan baik untuk masa depan masyarakat Sabah. Bukan seperti yang berlaku pada pentadbiran BN Sabah, sikit sikit merujuk pada UMNO walhal kerajaan negeri mempunyai kuasa berdasarkan perlembagaan yang sedia ada.

Kerana itu adalah lebih baik parti parti pembangkang terutamanya DAP dan PKR Sabah, fokus balik pada musuh tradisi iaitu UMNO. Kerana politik Datuk Shafie Apdal juga menentang mereka, tidak ada beza, matlamat tetap satu menguburkan UMNO di PRU yang akan.

Selagi kekuatan BN Sabah tidak berkurangan selama itu jugalah politik pembangkang tidak akan kemana. Suara suara lantang yang mempersoal kepimpinan dan politik UMNO, hanya cukup setakat itu, adapun untuk menawan Putrajaya tidak akan tercapai. Ini jelas dan telah terbukti sebelum ini.

Sekali lagi pada semua parti parti pembangkang fokus dan cari jalan bagaimana untuk menewaskan BN di PRU yang akan datang. Ini lebih penting!

Adapun politik Sabah, serahkan saja ada kemahiran Datuk Shafie Apdal. Ini kalilah 😎

Itu kenyataan politik dari pemimpin UMNO konon ekoran beberapa pemimpin PKR dan DAP yang keluar parti adalah bukti kegagalan pembangkang adalah kenyataan yang mengada ada. Hakikatnya tindakan keluar parti lalu bersekutu menyokong politik Datuk Shafie Apdal adalah langkah penyatuan, kerana hanya dengan cara ini barulah UMNO dapat dikuburkan. Hemmm

Psssst, jauh di Semenanjung sana, orang ramai dilarang menggunakan perkataan Bersatu. Kerana mereka sedar, semakin hari, semakin parti PPBM aka Bersatu diterima oleh masyarakat.

#politikbolos #sabahubah

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s