Selepas Artikel dan Pendedahan Dr Jeffrey Kini Warisan Flip Flop 

Selepas Dr Jeffrey mendedahkan adanya hubungan politik di antara Warisan dan PPBM sebagai parti dari Semenanjung. Dan beberapa artikel yang mendedahkan hal yang sama, maka kini nada politik Warisan terus berubah. Klik link ini, Warisan perlu lebih bertanggungjawab dan Janji janji Warisan untuk orang Sabah 

Kerana itu Warisan melalui Naib Presidennya, Junz Wong yang dipaparkan melalui akhbar tempatan Sabah mengakui bahawa Warisan perlu ada hubungan yang baik dengan parti parti daripada Semenanjung atau Federal, supaya nanti memudahkan mereka membuat tuntutan berhubung hak hak Sabah. (Cepatnya berubah, rupanya hujan politik mereka selama ini, cakap dulu baru fikir)

Tapi kenapa kenyataan Naib Presiden Warisan itu bertentangan dengan ketegasan Presiden Warisan dimana Warisan berkeras tidak akan menjalinkan hubungan politik dengan parti parti daripada Semenanjung. Seperti mana artikel ini sila klik  Alasan kenapa Warisan tidak mahu berkerjasama dengan parti parti daripada Semenanjung

Ini juga membuktikan pendekatan yang dipraktikkan oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman dalam menuntut hak hak Sabah berdasarkan perjanjian 1963 adalah yang terbaik dan berkesan. Klik link ini, Musa ajak duduk semeja bagi membincangkan tuntutan 1963

Kesimpulannya menyedari sambutan masyarakat keatas Warisan semakin hari semakin hambar memaksa Warisan menjadi parti yang Flip Flop. Tapi boleh pakai kah parti yang baru berumur setahun jagung tapi sudah kenampakan ciri ciri parti yang tidak bertanggungjawab atau tidak  mampu menunaikan janji mereka?

Pembaca nampak tak, akhirnya usaha Warisan mempermainkan keintelektualan orang orang Sabah tidak menjadi dan terbukti pentadbiran BN dibawah kepimpinan Ketua Menteri, Datuk Musa Aman di dalam memartabatkan perkara di dalam perjanjian 1963 adalah benar dan tanpa Warisan sedari, mereka mengakui kemampuan BN. 

#BNforSabahan #UMNOBN 

Kekuatan Warisan Terus Dicabar Oleh Gabungan 

Admin ingat selepas Warisan menganjurkan program jelajah ke pelusuk negeri Sabah. Maka tidak ada sudah peluang bagi parti pembangkang yang lain untuk bertapak. Semuanya dibolot oleh Warisan.

Ternyata tidak, kekuatan yang diwar warkan hanyalah propaganda semata-mata. Supaya masyarakat Sabah menyimpan keyakinan sekaligus menyertai Warisan.

Sebelum ini kita tahu, NGO USBO megah dengan kehadiran masyarakat yang begitu ramai di Daerah Kudat. Sempena majlis jelajah USBO yang diadakan pada 06hb Jun 2017.

Sampai ada dikalangan penyokong Warisan yang tidak percaya dengan jumlah kehadiran.

Pagi ini, kekuatan Warisan dicabar lagi oleh juga parti tempatan aka Gabungan sempena perasmian Parti Harapan Rakyat Sabah di Kota Marudu.

Wah kalau kita nilai berdasarkan gambar yang dimuat turun oleh jentera Gabungan itu. Kehadirannya cukup ramai, jelas mampu menggugat kekuatan Warisan.

Hakikatnya Warisan masih belum mampu meraih kepercayaan masyarakat Sabah, terimalah hakikat. Dan program jelajah yang mereka anjurkan tidak mendatangkan kesan? 

#BNforSabahan #UMNOBN 

Musa Ajak Pembangkang Duduk Berbincang – MA63 


Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman mengajak semua pemimpin Sabah tanpa mengira fahaman politik agar duduk semeja, berbincang bagaimana untuk memajukan negeri Sabah. Kerana ia amat penting demi kebaikan negeri dan masyarakat itu sendiri.

Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman berkata perkara itu adalah amat penting bagi memastikan apa sahaja keperluan dan kebaikan untuk diperoleh Sabah demi kesejahteraan rakyat di negeri ini. Katanya ini termasuk memberi kerjasama dalam Jawatankuasa Kajian Hak-Hak Sabah mengikut Perjanjian Malaysia 1963 yang turut menjemput pembangkang melihat mana-mana hak Sabah yang perlu dituntut daripada kerajaan Pusat.

“Dalam menuntut hak Sabah dan meminta apa-apa daripada kerajaan Persekutuan, kita tidak membezakan antara pembangkang mahupun kerajaan. Kita sama-sama.” Kami dalam jemaah. kerajaan negeri menerima apa yang terbaik untuk Sabah dan rakyat Sabah, mengapa tidak. Mari kita duduk semeja, fikir dan bincang.

Kita mungkin berlainan ideologi tetapi untuk kebaikan Sabah, kita perlu bersama minta kepada kerajaan Persekutuan. Itu yang kita perlukan,” katanya. Musa menjawab soalan tambahan Datuk Dr Jeffrey Kitingan (STAR-Bingkor) yang ingin tahu sama ada kerajaan negeri menyenaraikan secara terperinci setiap hasil negeri yang dimasukkan dalam kutipan hasil kerajaan Pusat pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah hari ini.

Terdahulu, Menteri Tugas-Tugas Khas Sabah Datuk Teo Chee Kang berkata Jawatankuasa Kajian Hak-Hak Sabah dalam Perjanjian Malaysia 1963 telah menjemput 17 parti politik bagi menghadiri pendengaran yang diadakan di bangunan DUN pada 26 Jan lepas. Sepuluh parti politik termasuk Parti Liberal Demokratik (LDP), Parti Bersatu Sabah (PBS), Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO), DAP dan PKR telah menghantar wakil dan memberi pandangan serta pendapat mereka berkenaan hak-hak Sabah di bawah Perjanjian Malaysia 1963. “Sembilan daripada 10 parti politik tersebut telah mengemukakan hujah bertulis. Prosiding pendengaran itu turut direkod secara verbatim dan laporan prosiding disediakan dengan bantuan urusetia DUN,” katanya.

Katanya jawatankuasa itu telah mengadakan satu lagi mesyuarat pada 24 Mac lepas bagi membuat penyediaan laporan yang akan dibentang di mesyuarat jemaah menteri negeri sebelum dimajukan kepada Jawatankuasa Pemandu peringkat kebangsaan dalam masa terdekat. “Pada masa ini, penyediaan laporan sedang dalam peringkat akhir,” katanya. Teo menjawab soalan asal Chan Foong Hin (DAP-Sri Tanjong) yang ingin tahu perkembangan proses penurunan kuasa daripada kerajaan Persekutuan kepada kerajaan negeri.

Jadi pada pihak pembangkang, kamu tunggu apa lagi. Inilah masanya, itu pun kalau kamu benar benar ikhlas memperjuangkan nasib orang Sabah. Atau kah perjuangan yang kamu sering lolongkan di setiap program politik dan jelajah itu hanyalah retorik semata-mata?

Jangan kamu khayal mencari kuasa yang belum pasti tu hingga masyarakat Sabah menjadi mangsa permainan politik.

Tidak timbul, dakwaan sebelah pihak atau pembangkang kononnya pendekatan menuntut hak hak Sabah yang diketuai oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman ini sudah terlambat. Kerana perlu diingat, persoalan hilangnya kelebihan hak hak Sabah dari konteks perjanjian Malaysia 1963 datang dari kesilapan pemimpin terdahulu. Kesilapan itu pula telah  melibatkan undang undang diantara dua pihak, negeri dan persekutuan. Kerana itu ia perlu diselesaikan secara bijaksana dan berhemah.

Tidak benar dakwaan pihak pembangkang, kononnya mereka boleh menuntut hak hak dalam perjanjian 1963 tanpa perlu berunding dengan Federal atau tidak perlu ada hubungan politik dengan mana mana parti daripada Semenanjung. 

Pada PRU ke 13, PKR pernah cuba memasukkan agenda Sabah seperti ini dalam buku jingga mereka tapi dikeluarkan disaat akhir, kerana dikhuatiri akan menjejaskan hubungan Sabah dengan Federal atau negeri negeri yang lain. Tindakan  ini telah memecah belahkan penyokong PKR tapi akhirnya mereka akur. Pada pemimpin dan penyokong parti tempatan pembangkang Sabah, belajar kamu dari sini jangan politikkan semua perkara, walaupun ia mustahil untuk direalisasikan. 

Dengan demikian ia membawa maksud khusus mustahil bagi Warisan, menuntut hak hak dalam perjanjian MA63 tanpa adanya kerjasama dari parti parti politik daripada di Semenanjung. Seperti yang mereka propagandakan. Tapi adakah selepas ini akan ada hubungan? jangan jilat air liur  sendiri. 

Menunjukkan pendekatan berdiplomasi Datuk Musa Aman ini ada jalannya dan wajar diberikan sokongan yang padu oleh masyarakat Sabah. 

Tapi bukan pula ini bermaksud BN kian lemah atau terdesak kerana itu mengajak pembangkang untuk berkerjasama. Lupakan kalau itu yang kamu simpulkan dari entri ini. Teruskan lah bermimpi di siang hari. 

Klik link dibawah, perkara ini admin ada bangkitkan sebelum ini, 

BN Lebih Layak Memperjuangkan Sabah For Sabahan 

#BNforSabahan #UMNOBN #tolakpembangkang

BERNAMA/Admin 

Terserlah Belang Kepimpinan Parti² Pembangkang Sabah 

Padan pun semakin ramai golongan profesional dan anak muda Sabah yang balik menyokong BN. Mereka mula sedar akan kelemahan parti parti pembangkang. Baca saja keratan akhbar (sebagai contoh) ini cukup membuktikan kelemahan sikap pemimpin pro pembangkang yang mementingkan diri. Tapi kalau kamu dengar ceramah politik mereka, urang hutan pun mereka akan bela, itupun kalau menang. Selagi tidak menang, pandai pandailah kamu hidup.

Presiden Parti Cinta Sabah, Wilfred Bumburing tidak berpuashati dengan tindakan yang diambil oleh Presiden STAR, Dr Jeffrey Kitingan. Kerna membelakangkan keputusan yang dipersetujui sebelum ini. (kamu bacalah keratan diatas untuk keterangan yang lebih lanjut)

Ini pembangkang tempatan Sabah ni, belum apa apa lagi sudah mula bercakaran. Tunjuk taring siapa yang kuat. Taring tidak seberapa, sengihnya bukan main.

Nampak gayanya sikit hari lagi parti parti pembangkang Sabah akan dipandang sebelah mata. Iya lah mengurus agenda parti pun gagal, ini kan mentadbir sebuah negeri yang besar seperti Sabah. Setakat cakap, orang gila pun boleh. Hemmm

Selain itu, menurut pendapat seorang kawan, parti parti pembangkang Sabah ni. Mereka suka melantik golongan muda tolol yang separa tiang untuk bercakap hal hal yang besar. Lepas itu minat sangat mempertahankan kuda tua yang tidak lagi berupaya sama ada dari segi fizikal atau mental.

Lagi menyedihkan menurut kawan itu ialah ramai di kalangan orang kuat parti yang tidak percaya kepada kemampuan pengaruh politik maya. Mereka kata kekuatan parti bergantung kepada kepopularan pemimpin. Maksudnya tu, kalau pun parti yang mereka sokong mendapat kemenangan, maka kemenangan itu datang daripada pengaruh pemimpin dan bukannya individu individu yang berkerja kuat untuk parti, maka bukanlah satu kesalahan kalau kegigihan mereka tidak berbalas. Jeleknya

Mereka ibarat kereta lama yang dicat cantik tapi enjinnya tidak ditukar. Nampak cantik tapi bila berlumba, ketinggalan di belakang. Apa cerita?

Sedangkan rata rata pengundi pada hari ini terdiri dari golongan muda yang bijaksana dan pro aktif. Kalau pun ada rezab undi yang boleh membantu kemenangan iaitu mereka dari kumpulan marhaen yang buta huruf atau tidak tahu maksud sebenar politik. Tapi agak agaklah, negeri jiran sedang menilai kualiti anda sebagai pemimpin.

Kalau nafsu politik saja kuat tapi sebenarnya kurang cerdik dan masih tidak mampu melihat apa yang berlaku diluar sana. Nah ada baiknya kamu sokong saja balik BN demi kehormatan dan kepentingan masyarakat Sabah. Tapi yang budiman sahaja, yang jelek dan suka mengambil kesempatan, kamu duduklah sebagai pembangkang sampai bila bila.

Masih terlalu ramai masyarakat Sabah yang memerlukan pembelaan bukannya diperalatkan sampai mati.

DAP Sokong Autonomi Sabah dan Sarawak :) 

Hari ini kepimpinan DAP, Lim Guan Eng telah mengambil ketetapan. Selepas mereka  mengadakan pertemuan dengan beberapa pemimpin DAP daripada Sabah dan Sarawak yang diadakan di Kuala Lumpur.

Maka DAP secara rasminya telah menetapkan bahawa mereka menyokong tuntutan Sabah dan Sarawak sebagai negeri yang berautonomi.

1. Dimana Sabah dan Sarawak akan mendapat royalti minyak sebanyak 20%.

2. Pentadbiran Kesihatan dan pendidikan di dua negari ini akan diurus sendiri oleh kerajaan negeri tidak ada lagi campurtangan daripada Federal.

3. Separuh daripada pendapatan tahunan Sabah dan Sarawak akan dipulangkan balik.

Wah pembangkang dari Semenanjung pun ikut bercakap pasal autonomi. Sebelum ini STAR aka Gabungan, usai itu Warisan terkini DAP.

DAP ni macam keterlaluan sudah, sibuk mencampuri politik di negeri Sabah dan Sarawak sedangkan rata rata Melayu di Pulau Pinang dengar khabar masih ramai yang tidak memiliki rumah. Kerana sejak DAP menjadi pentadbir negeri, harga rumah yang ditawarkan sudah terlalu mahal (tidak masuk akal).

Macam macam kerana perjanjian 1963 yang dipolitikkan, membuat masyarakat Sabah pening lalat. Entah parti pembangkang mana yang benar benar ikhlas membela nasib mereka. Apa yang pasti perjanjian 1963 telah diperalatkan untuk kepentingan politik.

Berbanding BN tidak cakap banyak tapi beransur ansur melaksanakan 20 dan 18 perkara. Kerna itu sejak daripada dulu agenda autonomi tidak pernah mendapat kepercayaan daripada orang Sabah dan Sarawak, kerana mereka sedar, BN juga mampu melakukannya tinggal lagi BN menggunakan pendekatan yang lebih tersusun dan harmoni?

Pembangkang Sabah Bersikap Kritikal Pada Warisan 

Setiap artikel yang menceritakan kewaspadaan Warisan dalam mempertimbangkan pelawaan parti pembangkang termasuklah pembangkang dari Semenanjung untuk berkerjasama.

Maka adalah pihak yang cuba menidakkannya. Berlagak baik sangat, kononnya ia bertujuan untuk melemahkan pembangkang di negeri Sabah. Macam saja Warisan tidak matang dalam berpolitik. Hemmm

Tapi dalam masa yang sama rata rata penyokong USA, tidak cukup tangan memfitnah Datuk Seri Shafie Apdal sebagai pemimpin yang mewakili pilak. Kurang ajar!

Kononnya orang asal aka KDM dilarang menyokong Warisan, nanti kepentingan KDM akan terhakis. Ini kerana kalau Warisan menjadi pemerintah maka pentadbiran negeri akan dikuasai oleh pilak. Sekali lagi, kurang ajar!

Adakah perbuatan yang tidak bertamadun itu direstui oleh pemimpin tertinggi USA, yakni berselindung di sebalik kebodohan penyokong USA itu sendiri. Dengan harapan Warisan akan ditolak oleh masyarakat dan akhirnya terpaksa berkerjasama dengan USA?

Lagi dahsyat penyokong tegar USA giat mencanang kata mereka Warisan adalah parti yang ditaja oleh UMNO. Itu bererti kalau orang Sabah menyokong Warisan samalah ertinya mereka menyokong untuk mengekalkan UMNO di negeri Sabah. Wah, sungguh kah. Alahai.

Kerja orang bukit yang bodoh. Jangan malu malu atau buat tidak tahu, baru baru ini STAR bertanding di PRK Tanjung Datu, Sarawak dan calon STAR kalah teruk hingga hilang wang pertaruhan. Hemmmm

Hampir sama ceritanya dengan DAP. Sebelum ini pengerusi DAP Sabah, Stephen Wong, mengakui perjuangan Warisan sebab kononnya memperjuangkan nasib Sabahan dan tidak keberatan untuk berkerjasama.

Tapi cukup sekadar pengakuan yang bersifat retorik. Hakikatnya sehingga hari ini DAP Sabah tidak pernah mempelawa Warisan sebagai rakan seperjuangan atau paling tidak menjemput pemimpin Warisan sebagai tetamu kehormat di Majlis politik yang mereka anjurkan.

Perhatikan saja kritikan kritikan pedas ahli Parlimen Kota Kinabalu, DAP Steven Wong keatas Warisan. Sentiasa lantang merendahkan keikhlasan Warisan.

Sewajarnya sewaktu DAP meraikan kejayaan mereka menyiapkan bekalan air graviti di daerah Keningau baru baru ini, mereka menjemput pemimpin Warisan sebagai tetamu kehormat. Agar Warisan turut dilihat sebagai parti yang mampu membela nasib masyarakat Keningau sekaligus mengukuhkan kekuatan pembangkang di negeri Sabah, tapi tidak. Kenapa kah? Masih berdendam pada Junz Wong yang menyertai Warisan kah?

Tengok, semasa awal pengenalan parti Warisan di kawasan Tawau. Yb DUN Sri Tanjung, Foong Hin Chan selaku wakili DAP dijemput dan diberikan peluang untuk berucap. Ini baru betul, bukti kesungguhan Warisan ingin menumbangkan BN pada PRU yang akan datang. Cakap serupa bikin!

Sama halnya dengan pemimpin dan jentera PKR Sabah. Mereka sedar dan tahu sejak kemunculan Warisan di persada politik Sabah, Warisan telah menjadi pilihan orang Sabah. Tapi tidak pernah kita mendengar pujian atau pengakuan yang mengiktiraf kewibawaan Warisan sebagai pembangkang tempatan di negeri Sabah. Kenapa kah?

Malah tidak keterlaluan kalau admin katakan, masih ramai dari kalangan pemimpin dan penyokong PKR aka PH yang fobia dengan Datuk Seri Shafie Apdal sebagai musuh seteru memandangkan Warisan dipimpin oleh bekas pemimpin UMNO.

Jangan buat buat lupa, kalau perjuangan PKR boleh diterima oleh masyarakat Sabah, tidaklah Datuk Lajim Ukin keluar dan menubuhkan parti Harapan Rakyat. Sehingga Datuk Lajim Ukin berani mengkritik pedas kemampuan Datuk Seri Shafie Apdal melalui tiket Gabungan. Kononnya mustahil bagi Warisan menewaskan BN, memandangkan BN adalah parti yang kuat tapi Warisan tidak mahu berkerjasama dengan Gabungan (USA)

Sedarlah dan terimalah hakikat hanya kerjasama yang diketuai oleh Warisan yang mampu menumbangkan BN pada PRU yang akan datang. Seperti mana artikel sebelum ini, Warisan mampu menang tanpa Gabungan.
Kesimpulannya bermula dari saat ini, Warisan wajib diberikan kepercayaan bagi mengetuai pembangkang di negeri Sabah.

Sekaligus Warisan sebagai induk yang menentukan kawasan mana yang boleh dipertandingkan oleh parti gabungan dan parti pembangkang dari Semenanjung.

Amat tidak wajar kalau ada parti-parti dari Gabungan USA atau Pakatan Harapan mendesak Parti Warisan untuk membuat keputusan samada mahu bergabung atau tidak dengan mereka. Sebaliknya, Parti Warisan lah yg selayaknya memberi ultimatum kpd Gabungan USA dan PH agar mereka akur kepada kepimpinan Parti Warisan sebagai Tunggak Gabungan Pembangkang di Sabah dalam berdepan Umno/BN di PRU14 yang mendatang.

Barulah ada cerita, dimana BN akan ditumbang di PRU yang akan datang. Titik

Warisan Mampu Menang Tanpa Gabungan (USA)

Selepas Datuk Seri Shafie Apdal mengisytiharkan dirinya keluar daripada UMNO rentetan tindakan disiplin yang dikenakan terhadap dirinya. Beliau telah menubuhkan parti tempatan Sabah yang dikenali sebagai parti Warisan. Parti tempatan yang akan membela nasib orang orang Sabah dan tampaknya parti ini diterima baik oleh masyarakat Sabah itu sendiri.

Kerana itulah banyak pihak yang meramalkan parti ini mampu menewaskan BN pada PRU yang ke 14. Walaupun tanpa kerjasama daripada mana mana parti politik, termasuklah parti dari Semenanjung seperti PH dan sewaktu dengannya.

Parti Warisan adalah parti baharu yang diterima oleh majoriti masyarakat Sabah, memandangkan parti ini dipimpin oleh Datuk Seri Shafie Apdal yang cukup dikenali sebagai pemimpin yang budiman dan berkarisma yang pernah dilahirkan oleh negeri di bawa bayu.

Apa lagi Parti Warisan dibarisi oleh gabungan pemimpin lama dan muda seperti Darell Leiking, Junz Wong serta Terence Siambun. Maka itulah Warisan boleh diterima oleh semua golongan dan bangsa yang ada di negeri Sabah. Bukan seperti pemimpin dari parti parti Gabungan (USA), PPRS STAR, PCS, SAPP dan HR kebanyakannya kuda tua dan hanya dimonopoli oleh bangsa tertentu yang susah diterima oleh golongan muda dan bangsa bangsa lain selain KDM yang telah lama menjadi penyokong tegar USA.

Selain faktor kepimpinan, Warisan juga dengan tegas memperjuangkan perjanjian Malaysia 1963 supaya dipatuhi sepenuhnya tanpa kompromi. Tidak macam STAR aka USA sampai sudah bercakap retorik pasal perjanjian 20 akibatnya perjuangan STAR tidak mendapat kepercayaan daripada masyarakat. Buktinya PRU silih berganti tapi STAR hanya menang di satu kawasan.

Jadi pada pihak atau penyokong USA, sedar sedarkan diri, jangan ringan mulut memfitnah politik Warisan sedangkan dalam masa yang sama menyimpan hasrat untuk berkerjasama dengan mereka.

Ini USA bikin hairan, macam ada yang tidak kena, membenarkan sangkaan masyarakat yang USA adalah tali barut BN. Dimana tujuan USA berkerjasama dengan Warisan, ini adalah untuk melemahkan Warisan daripada dalam.

Datuk Seri Shafie Apdal pernah membuat kenyataan, bahawa apa lagi berkerjasama dari segi parti, sedang dalam kita memilih pasangan hidup pun, perlu diteliti supaya tidak ada masalah di belakang hari. Maksudnya tu, sama ada USA atau mana mana parti politik yang ingin berkerjasama dengan Warisan, maka Warisan sentiasa berwaspada, supaya musuh seteru yakni BN berjaya ditumbangkan pada PRU yang akan datang.

Dan kalau pun Warisan sudi berkerjasama dengan USA, sanggup kah pemimpin gabungan terutamanya Dr Jeffrey menerima Datuk Seri Shafie Apdal sebagai calon Ketua Menteri Sabah. Sudah tentu tidak, jadi buat apa tunduk pada parti yang menumpang tuah orang lain?